Keikkaraportti: Uuden Musiikin Kilpailu 2024 - Finaali / Nokia Arena, Tampere 10.2.2024

Suomen suurinta musiikkishowta juhlittiin näyttävästi Tampereen Nokia Arenalla ja puitteet olivat kiistatta maailmanluokkaa. Käärijän Euroviisumenestyksen siivittämänä UMK:n tuotanto oli päivitetty joka osa-alueella vastaamaan areenatason standardeja, jopa siinä määrin, että aiemmin esikuvana pidetty Ruotsin Melodifestivalen alkaa näyttää sen rinnalla ihan nyyttikesteiltä. Esiintyjälistalla olivat varsinaisten kilpailuesitysten lisäksi aloitusnumerossa KUUMAA ja Benjamin, sekä myöhemmin väliaikanumerona ikoninen Katri Helena. Kirsikkana kakun päällä areenan hurmostilaan vei itseoikeutetusti Käärijä, tukenaan Erika Vikman.

Kilpailuesitykset itsessään olivat ammattitaidolla toteutettuja ja isommilta sähellyksiltä vältyttiin. Televisiossa kokemus on toki hieman erilainen kuin paikan päällä. Nokia Arenan uumenissa tannerta tärisyttivät eniten Sara Siipolan jylhä Paskana, lopulta melko puskista voittoon noussut Windows95man No Rules! -anthemeineen, sekä Tampereen oman pojan Jesse Markinin Glow, jossa lavan pitkää catwalkia osattiin hyödyntää esityksistä parhaiten. Sen sijaan Sini Sabotagen ”sipulibiisiksi” ristitty Kuori mua kuulosti odotuksia laimeammalta, eikä Cyan Kicksin popmetal-leka Dancing With Demons saavuttanut liveolosuhteissa sellaista hurmosta kuin olisi sopinut odottaa. Mikael Gabrielin ja Nublun Vox Populi, sekä Sexmanen MANIA puolestaan menivät areenalla koettuna keskikastin, ihan jees -laariin.

Windows95manin voiton jälkeen paikan päällä oli aistittavissa käsin kosketeltavaa hämmennystä ja epäuskoa, niin varmalta Siipolan voitto oli tuntunut. Kummankin veto oli joka tapauksessa illan parhaimmistoa, joten pettyä ei ainakaan sen puolesta tarvinnut.

Oli voittajasta tai tämän vuoden biisien tasosta yleisesti mitä mieltä hyvänsä, on vaikea olla ilahtumatta siitä millaiseen asemaan UMK on noussut niin meillä kuin Euroopassakin. Suomalainen ammattitaito ja tekijyys otetaan vakavasti ja niille annetaan vihdoin ansaitsemansa tila. Tämä jos mikä povaa hyvää koko suomalaiselle musiikkialalle vuosiksi eteenpäin.

Edellinen
Edellinen

Keikkaraportti: Freud Marx Engels & Jung Revisited / G Livelab, Helsinki 16.2.2024

Seuraava
Seuraava

Keikkaraportti: Kai Hahto / Apollo, Helsinki 3.2.2024