Keikkaraportti: Isac Elliot / Flow Festival, Helsinki 9.8.2024
Erikoinen buukkaus, mietin kun näin poppari Isac Elliotin nimen Flown esiintyjäkattauksessa. Ei sillä etteikö Flowssa nyt poppia olisi aina soitettu, välillä ihan kotimaistakin sellaista. Parin vuoden takaisen Gettomasa-kiinnityksen tapaan Isac Elliot asettuu kuitenkin omissa kirjoissani ehkä piirun verran luontevammin sinne jonnekin Blockfestin tai jopa Tikkurila festivaalin kaltaisten tapahtumien ohjelmistoon. YML:ää ei kuitenkaan tunneta aitopääpuritanismista ja niinpä en tälläkään kertaa lähtenyt yhtymään noloon ”kyllä ennen oli kunnollista” -hipsterikitinään.
Joitakin vuosia sitten laulukielensä englannista suomeksi vaihtanut Isac Elliot on keinoja kaihtamatta pyrkinyt karistamaan puhtoista teinipoppari-imagoaan, korvatakseen sen Amerikan tuliaisina tuodulla ”naisii, autoi, rahaa” -estetiikalla. Granista kiidetään Bemarilla Stadiin 20 minuutissa poimimaan mimmit kyytiin ja sitten mennään skrrt skrrt tai jotain sinne päin. Tyylimuutos on tuonut kuitenkin menestystä, yhden jos toisenkin Elliotin biiseistä keikkuessa säännöllisesti Suomen Spotify Top 50 -listan kärjen tuntumassa.
Eikä käy kiistäminen, kyllähän nämä biisit bängäävät. Siellä minäkin yleisössä hytkyin ja hoilasin mukana sellaisia ralleja kuin ”Kävi miten kävi”, ”Kaks” ja aina yhtä sytyttävä ”Makso mitä makso”, joka kuuluu myös siinä feattaavan Sexmanen vakio-ohjelmistoon. Yleisössä hurmosta herätti myös Olgan kanssa tehty yhteisbiisi ”Stadi”, joka on raikunut korvamatona omassakin kupolissani jo kolmatta päivää.
Elliotin tyylitelty vähäeleisyys esiintyjänä rakoili keikan aikana siinä kohtaa kun hän totesi välispiikissään Flow’hun tulemisen etukäteen jännittäneen. Varmasti artisti itsekin hyvin tiesi, ettei edusta ehkä ihan sellaista musiikillista antia mihin Flowssa on tyypillisesti totuttu. Yleisön määrästä päätellen nuoren miehen mahdolliset pelot osoittautuivat kuitenkin turhiksi. Eiköhän tuon keikan jälkeen jollain muullakin soinut päässä laini ”tänä yönä stadi on ku nyci, nananaa nananannannaa”.