Levyarvio: Travis Scott - UTOPIA
Yksi modernin hiphopin suurimmista nimistä Travis Scott on palannut parrasvaloihin vajaa pari vuotta traagisen ASTROWORLD-festivaalinsa ja viisi vuotta samaista nimeä kantavan albuminsa jälkeen uuden musiikin kera. Kyseessä on UTOPIA-niminen konseptialbumi, jota artisti on hionut hartaudella kuin Iisakin kirkkoa konsanaan. Yltääkö lopputulos samalle levelille menestystä ja ylistystä keränneen edeltäjänsä kanssa vai onko se samanlainen mahalasku kuin Travis Scottin keikkojen turvallisuusjärjestelyt?
Ensikuuntelu paljastaa että UTOPIA on ehta modernin ajan hiphop-albumi. 19 kappaleellaan ja miltei 73 minuutin kestollaan se muistuttaa taas kerran siitä, miten suurtenkin visionäärien (jollaisena monet tuntuvat Scottiakin pitävän) olisi hyödyllistä oppia tiivistämään. Ei levyllä nyt varsinaisia täytebiisejä ole, mutta pienisilmäisemmällä seulalla levystä olisi varmasti saanut tiukemmankin paketin.
UTOPIA:n tekijä- ja vierailijajoukkokin on sanalla sanoen valtava. Mukana on jos jonkinnäköisessä roolissa sellaisia hahmoja kuin The Weeknd, Bad Bunny, Pharrell Williams, Beyoncé, Kanye West, Kid Cudi ja Drake vain muutamia mainitakseen. Levyn musiikillinen anti mukailee jo ASTROWORLD:ilta tuttua utuista, progemaista ja jopa hieman psykedeelistä äänimailmaa. Biitit ovat erittäin kovalla ammattitaidolla tehtyjä ja erilaisia sampleja ja efektejä hyödynnetään taidokkaasti. Vaikka sopankeittäjiä on levyn äärellä riittänyt, on Scott onnistunut - itsekin ansioituneena tuottajana - pitämään kokonaisuuden tyylikkäästi kasassa.
Albumilta on vaikea nostaa yksittäisiä huippuhetkiä, mutta vahvimmat muistijäljet jättivät Drakella vahvistettu MELTDOWN, levyn eräänlaisena ydinbiisinä (ja levyn kylkiäisenä julkaistun elokuvan nimenä) toimiva CIRCUS MAXIMUS, sekä psykedeeliselle avaruusmatkalle kuulijansa kuljettava TELEKINESIS.
UTOPIA on järkälemäinen kokonaisuus, joka jättää jälkeensä paljon prosessoitavaa. Aika näyttää millaiseksi merkkipaaluksi se Travis Scottin uralla muodostuu, mutta vaikuttavuudessaan se ei ihan yllä ASTROWORLD:in tasolle. Vuoden 2023 merkittävimmäksi jenkkihiphop-julkaisuksi sen nyt kuitenkin jo melkein uskaltaa nostaa.